اخذ گواهی ارزش افزوده

اخذ گواهی ارزش افزوده

اخذ گواهی ارزش افزوده-09129586944-sabteasrejadid


 

در این مقاله ما قصد داریم در مورد مدارک اخذ گواهی ارزش افزوده و مراحل ان به شما توضیحات کاملی بدهیم.

مالیات بر ارزش افزوده یا value-added tax چند سالی است که به لیست مالیات های دریافتی کشور اضافه شده است. مالیات بر ارزش افزوده (VAT) مالیاتی است که از تمام خدمات و کالاها و یا محصولات دریافت می شود به غیر از محصولاتی که معاف باشند. ارزش افزوده، مالیات غیر مستقیم است که شخص مصرف کننده باید در موقع خرید محصول و یا خدمات در همان زمان پرداخت کند. این ارزش افزوده که به دولت پرداخت می شود جزئی از درآمد دولت و شهرداری می باشد.

به عنوان مثال:

به طور ساده تولید یک کارخانه کیک که آرد توسط کارخانه آرد، شکر توسط کارخانه نیشکر، بسته بندی توسط کارخانه تولید بسته بندی و سایر مواد لازم به همین شکل تامین می شود تولید کیک صورت می پذیرد و بعد به فروشنده تحویل داده می شود و به دست مصرف کننده می رسد. در فرایند تولید، این محصول در هر مرحله رشد پیدا می کند تا به تولید نهایی برسد؛ این افزایش اضافی، ارزش افزوده نامیده می شود.

نکاتی درباره اخذ گواهی ارزش افزوده

هر ساله تمام تولید کنندگان و مشاغل باید در تیر ماه عملکرد یکساله خود را به اداره مالیات بر ارزش افزوده ارائه دهند و پلمپ دفاترشان را پیگیری کنند در غیر این صورت مشمول جریمه خواهند شد.

تاجرانی که واردات کالا به داخل کشور دارند باید مالیات بر ارزش افزوده ریالی آن کالا را پرداخت کنند. مگر کالاهایی که معاف از مالیات باشند.

گواهی مالیات بر ارزش افزوده به بصورت ۶ ماهه یا یک ساله صادر می شود ( بنا بر تشخیص حوزه مالیات بر ارزش افزوده) که پس از پایان اعتبار آن، بایستی نسبت به تمدید اعتبار از حوزه مالیاتی اقدام شود

محاسبه ارزش افزوده در تولید:

ارزش افزوده در تولید، به ارزشی گفته می شود که به کالای واسطه افزوده می شود و مربوط به تولیدات باشد. روش محاسبه آن به این شکل است: سود بعد از کم شدن از مالیات و دوباره منهای مبلغ سرمایه که مشخص کننده سود یک شرکت است.

نرخ مالیات ارزش افزوده:

مالیات بر ارزش افزوده از سال 87 در کشورمان با نرخ 3% آغاز شد در حال حاضر این مالیات 9% درصد می باشد که از این مبلغ 3% عوارض ارزش افزوده و 6% مالیات ارزش افزوده تشکیل شده است.

کالاها و خدماتی که از مالیات معاف هستند:

همانطور که قبل ذکر شد برخی از کالاها و خدمات از مالیات معاف هستند که تعدادی از آنها را در زیر نام می بریم.

  • حمل و نقل عمومی به طور کلی
  • انواع خوراک دام و طیور
  • خدمات بانکی و اعتباری
  • تولید فرش دستبافت
  • دام زنده ، آبزیان و زنبور عسل
  • روغن خوراکی، شکر، قند، گوشت، آرد، نان، شیر خشک برای تغذیه نوزادان، برنج، حبوبات (لوبیا، نخود، عدس، لپه و …)، سویا، شیر، پنیر
  • بذر و نهال
  • کود و سموم
  • تولیدات کشاورزی که فراوری نشده باشد
  • انواع کاغذ برای چاپ، مطبوعات، دفاتر تحریر و کتاب
  • خدمات درمانی و توان بخشی
  • انواع دارو
  • انواع خدمات آموزشی و پژوهشی
  • تجهیزاتی که مربوط به هوانوردی و هواپیمایی می باشد مثل (رادار و …)

انواع اخذ گواهی ارزش افزوده

اخذ گواهی ارزش افزوده بر دو نوع میباشد که هر یک شرایط خاص خود را دارا میباشند:

  1. گواهی ارزش افزوده شخصی یا حقیقی
  2. گواهی ارزش افزوده شرکتی یا حقوقی

برای اخذ گواهی ارزش افزوده هر دو نوع باید پیش ثبت نام ارزش افزوده در سامانه انجام شده باشد و با مدارک لازم جهت تشکیل پروند به سازمان ارزش افزوده مراجعه و تشکیل پرونده داده و کارشناس مربوط برای بازدید به محل شرکت مراجعه و تایید و یا رد محل شرکت را به سازمان اعلام مینماید.

برای اطلاعات بیشتر درباره مدارک اخذ گواهی ارزش افزوده و مراحل ان با ما در تماس باشید.

جهت مشاوره رایگان برای ثبت شرکت ، ثبت برند ، کارت بازرگانی ، اخذ کد اقتصادی ، اخذ گواهی ارزش افزود و بقه موارد حقوقی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *