دریافت کد بیمه کارگاهی

دریافت کد بیمه کارگاهی

کد بیمه کارگاهی, دریافت کد بیمه کارگاهی, اخذ کد بیمه کارگاهی, کد کارگاهی در تهران , sabteasrejadid , 02144295435


دریافت کد بیمه کارگاهی چگوته است؟

همان طور که در مقاله ثبت شرکت گفتیم، بعد از ثبت شرکت برای شروع فعالیت نیاز به برخی مدارک پیدا می کنید. یکی از این مداک کد بیمه کارگاهی در تهران و شهرستانها است که در این مقاله قرار است به برسی کامل کد بیمه کارگاهی بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید…

کد بیمه کارگاهی چیست؟

“کد بیمه کارگاهی” همان طور که از نامش پیداست یک کد عددی است که به هر کارگاه اختصاص می یابد. منظور از کارگاه محلی است که دارای کارفرما بوده و افراد بیمه شده در آن محل کار می کنند و مزد مشخصی دریافت می کنند.

کد بیمه کارگاهی یک عدد 10 رقمی است که در این کد 10 رقمی سه رقم اول نشانگر شعبه، سه رقم بعدی نشانگر نوع فعالیت و چهار رقم آخر هم نشانگر شماره پرونده می باشد.

به طور مثال:

کد بیمه کارگاهی: 0183630045

سه رقم اول 018 که نشانگر کد کارگاهی در تهران و شعبه 18 تهران است. سه رقم بعدی 363 که نشانگر نوع فعالیت است که در این جا نوع فعالیت تراشکاری است. چهار رقم اخر 45 نشان دهنده این است که این فرد چهل و پنجمین نفری است که در این فعالیت اقدام به دریافت کد بیمه کارگاهی کرده است.

نکته: هر فعالیتی توسط سازمان تامین اجتماعی دارای کد مشخص و ثابتی است که در کد بیمه های کارگاهی از این کد های ثابت و مشخص برای مشخص کردن نوع فعالیت استفاده می شود.

بعد از ثبت شرکت اولین گام گرفتن کد اقتصادی برای شرکت و کد تامین اجتماعی است. شرکت های پیمانکاری و مهندسین مشاور (عمرانی)‌ که می خواهند گواهینامه صلاحیت پیمانکاری (رتبه یا گرید) اخذ کنند طبق قوانین جدید (سال 98) سازمان برنامه و بودجه الزاما باید کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی دریافت کنند.

درباره گرید و رتبه بندی بیشتر بدانید.

چرا باید کد کارگاهی اخذ کنیم؟

امروزه اکثر کارفرمایان اقدام به بیمه کردن کارکنان و کارگاران خود می کنند. برای بیمه کردن افراد کارفرمایان نیاز به دریافت کد کارگاهی دارند.

به طور خلاصه کارفرمایان برای بیمه کردن افراد نیاز به دریافت و اخذ کد بیمه کارگاهی دارند. افرادی که از طریق محل کار خود بیمه می شوند هر ماه بخشی از حقوق افراد به عنوان حق بیمه از حقوق افراد کسر می شود و به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می شود. در قبال مبلغ کسر شده از حقوق افراد سازمان تامین اجتماعی مزایایی برای افراد بیمه شده در نظر گرفته است. بیمه کردن افراد مزایای مختلفی دارد که در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می کنیم.

استفاده از خدمات درمانی

سازمان تامین اجتماعی دارای مراکز بهداشتی و درمانی در شهرهای مختلف کشور است. بیمه شدگان تامین اجتماعی می توانند با مراجعه به این مراکز به صورت رایگان از خدمات درمانی این مراکز استفاده کنند.

البته سازمان تامین اجتماعی با دیگر مراکز درمانی هم طرف قرارداد است و بیمه شدگان تامین اجتماعی می توانند در صورت نبود خدمات درمانی مورد نظرشان در مراکز درمانی تامین اجتماعی یا فواصل زیاد با مراکز درمانی تامین اجتماعی به سایر مراکزدرمانی طرف قرارداد با بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنند و بیمه تامین اجتماعی بخشی از هزینه های پزشکی افراد را پرداخت می کند.

بیمه بیکاری

اگر فردی بدون دلیل خاصی از محل کار خود اخراج شود، فرد اخراج شده می تواند به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کند و از حق بیمه خود در دوران بیکاری استفاده کند.

مبلغ بیمه بیکاری، 55 درصد متوسط دستمزد یا حقوق فرد بیمه شده است. البته افراد متاهل به ازای هر یک از افراد تحت تکفل خود(حداکثر تا 4 نفر)، 10 درصد حداقل دستمزد زمان شروع بیکاری نیز به این مبلغ اضافه می شود.

به صورت کلی مبلغ بیمه بیکاری نباید بیشتر از 80 درصد متوسط حقوق بیمه شده یا کمتر از حداقل دستمزد تعیین شده برای هر سال فرد باشد.

البته حوادثی مثل:

  1. آتش سوزی
  2. سیل
  3. زلزله
  4. و…

اگر باعث از دست دادن شغل فرد شود هم تحت قانون بیمه بیکاری حساب می شود و فرد می تواند از بیمه بیکاری خود استفاده کند.

در این موارد افراد با باز کردن حساب در بانک رفاه هر ماه مبلغی از طرف سازمان تامین اجتماعی به عنوان بیمه بیکاری دریافت می کنند.

دیگر مزایای بیمه تامین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی مزایای دیگری هم دارد که در ادامه آورده شده اند:

  • حق اولاد
  • حق ماموریت
  • مرخصی
  • ارزاق تحویلی
  • و…

مواردی که گفته شد برخی دیگر از مزایای بیمه تامین اجتماعی است که به دلیل زیاد شدن حجم مقاله و دور شدن از بحث اصلی از توضیح دادن انها خودداری می کنیم.

یک نکته

البته دریافت کد بیمه کارگاهی و بیمه کردن کارکنان برای بسیاری از مشاغل ضروری است، مثلا برخی از مشاغل که در انها خطرات زیادی کارکنان را تهدید می کند به نوعی ضروری است.

زیرا اگر برای یکی از کارکنان در محیط کار اتفاقی بیافتد بیمه هزینه های درمانی و خسارات وارده به شخص را بیمه تقبل می کند. امروزه بسیاری از افراد هیچ گاه فکر استخدام شدن در مشاغل سخت بدون بیمه را نمی کنند و اگر در چنین مشاغلی بدون بیمه استخدام شوند خودشان خودشان را بیمه می کنند تا از مزایای بیمه در محل کار استفاده کنند.

همچنین امروزه بیمه به عنوان یکی از مزایای کسب و کارها محسوب می شود و بسیاری از کارفرمایان در اگهی های استخدامی بیمه را جزو مزایای کار حساب می کنند.

حتما بخوانید

نحوه دریافت کد بیمه کارگاهی به چه صورت است؟

برخی افراد می گویند بهترین زمان برای اخذ کد بیمه کارگاهی 15 روز بعد از ثبت شرکت است. برای دریافت کد بیمه کارگاهی به واحد بازرسی نزدیک ترین شعبه سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنند، آدرس محل فعالیت خود را تایید و فرم تشکیل پرونده مطالباتی را دریافت کنند.

بعد از پر کردن فرم تشکیل پرونده، فرم تشکیل پرونده را به همراه مدارکی که در ادامه برای شما آورده شده است دوباره به نزدیک ترین سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید.

البته ناگفته نماند که برای تایید اطلاعات شرکت و نوع فعالیت و برخی موارد دیگر شما می بایست چند بار دیگر به صورت حضوری به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید.

مدارک لازم جهت اخذ کد بیمه کارگاهی برای اشخاص حقوقی

مدارک اشخاص حقوقی و حقیقی برای دریافت کد کارگاهی با یکدیگر تفاوت دارد در ادامه مدارک مورد نیاز برای دریافت کد بیمه کارگاهی در تهران و حومه توسط اشخاص حقوقی اورده شده است.

  • نامه اعلام تأسیس شرکت
  • اصل و تصویر روزنامه رسمی متضمن آگهی تاسیس شرکت و هرگونه آگهی تغییرات
  • اصل و تصویر اظهارنامه ثبت شرکت‌ها و یا موافقت اصولی
  • اصل و تصویر تمام صفحات اساس‌نامه
  • اصل و تصویر سند مالکیت یا اجاره‌نامه محل شرکت
  • تصویر قبض تلفن

نکته: کد بیمه کارگاهی که افراد حقوقی تغییر نمی کند و کد کارگاهی که برای یک کارگاه دریافت می کنند تا زمان انحلال شرکت ثابت باقی می ماند.

مدارک لازم جهت اخذ کد بیمه کارگاهی برای اشخاص حقیقی

  • اصل و تصویر پروانه کسب، تولید، بهره‌برداری، اجازه کار و یا عوارض نوسازی و مشاغل سال گذشته شهرداری
  • اصل و تصویر سند مالکیت، حقوق صنفی، سرقفلی، اجاره‌نامه
  • اصل و تصویر مدارک شراکت و بهره‌برداری در صورت وجود شریک
  • اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی کارفرما
  • اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی مالک
  • قبوض آب، برق، تلفن، در صورتی که کارگاه فاقد جواز کسب است.

نکته: کد کارگاهی اشخاص حقیقی با تغییر آدرس و یا تغییر فعالیت، تغییر می کند و کارفرمایان باید کد کارگاهی جدید دریافت نمایند.

چه مدارکی نشان دهنده کارفرما بودن شخص است؟

کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون باید بعد از 15 روز از تاریخ تاسیس شرکت برای بیمه کردن کارکنان خود به نزدیک ترین شعبه سازمان تامین اجتماعی محدوده ی کارگاه خود مراجعه کنند و مدارکی که نشان دهنده کارفرما بودن آنها است را به شعبه تحویل دهند و کد کارگاهی دریافت کنند.

مدارکی که نشان دهنده کارفرما بودن شخص است عبارتند از:

  1. جواز کسب صنفی معتبر(دائم یاموقت) یا هرگونه اجازه کار از مراجع ذیصلاح
  2. پروانه تاسیس یا بهره برداری
  3. اسناد مالکیت یا اسناد احاره و یا صلح نامه کارگاه (اعم از رسمی یا عادی)
  4. تایید اتحادیه یا مجمع امورصنفی مربوطه مبنی بر کارفرمایی و بهره برداری کارگاه

شعبه مربوطه سازمان تامین اجتماعی بعد از شناسایی کارگاه و تعداد کارکنان آن، پرونده کارگاه را تشکیل می دهد و بعد از تشکیل پرونده به کارگاه یک شماره کارگاه اختصاص داده می شود.

فعالیت های بعد از دریافت کد بیمه کارگاهی

بعد از انجام امور اداری اخذ کد بیمه کارگاهی، کارفرمایان باید برای انجام مراحل دریافت کد بیمه کارگاهی فعالیت های دیگری را هم انجام دهند. برخی از این فعالیت ها فقط یک بار انجام می شوند و برخی دیگر از این فعالیت ها باید هر ماه انجام شود.

ارسال لیست کارکنان

کارفرما بعد از دریافت کد بیمه کارگاهی هر ماه باید لیست کارکنان مشمول بیمه را بدون در نظر گرفتن مواردی مثل:

  • نوع قرار داد
  • ترتیب استخدام
  • و…

را به سازمان تامین اجتماعی ارسال کنند. کارفرمایان هر ماه برای ارسال لیست کارکنان تا آخر همان ماه فرصت دارند.

ارسال اولین لیست بیمه

در هنگام ارسال اولین لیست بیمه به سازمان تامین اجتماعی به جز لیست کارکنان باید اصل و تصویر شناسنامه تمام کارکنان کارگاه خود را به واحد نام نویسی نزدیکترین شعبه سازمان تامین اجتماعی ارائه کنید. بعد از ارسال این مدارک شماره بیمه کارکنان کارگاه خود را دریافت می کنید.

نکته: شماره بیمه عددی 8 رقمی است که هر بیمه شده ای با این کد در محلی که کارمی کند نام نویسی می شود تا کارفرما بتواند با آن شماره بیمه اقدام به ارسال لیست بیمه شده نماید.

نکته: در صورت درخواست برای چند شماره بیمه، در هنگام بازنشستگی دچار مشکل خواهید شد و بهتر است تا قبل از بازنشستگی این سوابق را به شماره بیمه اصلی خود انتقال دهید.

چقدر زمان می برد تا کد بیمه کارگاهی دریافت کنیم؟

بعد از انجام مراحل بالا و بازرسی از کارگاه شما حداکثر تا 30 روز بعد، کد کارگاه به آدرس شرکت شما ارسال می شود.

تمامی اطلاعات مورد نیاز برای اخذ پلمپ دفاتر

سخن پایانی در مورد دریافت کد بیمه کارگاهی در تهران وشهرستا نها :

هر کارگاهی برای بیمه کردن کارکنان خود نیاز به دریافت کد بیمه کارگاهی دارد. کد بیمه کارگاهی یک عدد 10 رقمی است که بعد از انجام کارهای اداری بعد از حدود 30 روز به محل کار کارفرما ارسال می شود. و بعد از دریافت کد بیمه کارگاهی کارفرما هر ماه باید لیست کارکنان خود را به سازمان تامین اجتماعی ارائه کنند. دریافت کد بیمه کارگاهی برای بسیاری از مشاغل ضروری است و کارفرمایان باید نسبت به اخذ کد بیمه کارگاهی اقدام نمایند.

برای دریافت کد کارگاهی در تهران و حومه و تمامی شهرستان ها با موسسه حقوقی عصر جدید تماس بگیرید.

موسسه حقوقی عصر جدید با مجرب ترین کارشناسان در تمامی امور ثبتی در خدمت شماست.

“مشـاوره و استـعلام رایـگان”

02144295435

02144295436

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *