تغییرات اعضا شرکت

تغییرات اعضا شرکت

تغییرات اعضا شرکت-sabteasrejadid-09129586944


 

تغییرات اعضا شرکت

بعد از تأسیس و ثبت شرکت ، مسئولین شرکت ممکن است که تصمیم به ایجاد تغییراتی مانند تغییرات اعضا شرکت داشته باشند. هرگونه تغییری که در شرکت ها انجام شود، باید به صورت کاملا رسمی و قانونی در اداره ثبت کشور بررسی و تأیید گردد. پس از شروع شدن کارها در یک شرکت، معمولا شرکت ها نیاز دارند که تغییراتی را در حوزه فعالیت، نام شرکت، تغییر اعضای هیئت مدیره و محل شرکت خود انجام دهند. انجام دادن هر یک از این نوع تغییرات بدون ثبت رسمی، کاملا غیر قانونی خواهد بود.

مراحل ثبت تغییرات اعضا شرکت

بعد از اینکه صاحبان شرکت تصمیم به انجام تغییراتی در شرکت خود داشتند، برای ثبت، برگزاری و تشکیل صورتجلسه جهت تغییرات مورد نیاز، باید درخواست خود را به اداره ثبت کشور تحویل دهند. در ابتدا صاحبان شرکت ها به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه الکترونیکی اداره ثبت شرکتها اطلاعات خود و متن صورتجلسه خود را در سایت وارد می نمایند. پس از مراجعه به سایت مورد نظر، باید نام استان و شهرستان خود و همچنین شناسه ملی شرکت مربوطه را وارد نمایید.

در مرحله بعد برای ثبت تغییرات اعضا شرکت و سایر تغییرات دیگر، باید نوع صورتجلسه خود را انتخاب کنید. پس از اینکه سامانه مورد نظر، پذیرش شما را تایید کرد، یک عدد رسید و کد پیگیری دریافت خواهید کرد که باید همراه با مدارک مورد نیاز آن را در داخل یک عدد پاکت نامه زرد رنگ به اداره ثبت کشور ارسال نمایید.

صاحبان شرکت باید مدت زمان مشخصی را منتظر بمانند تا مسئولین اداره ثبت کشور، مدارک آنها را بررسی کنند که معمولا 10 روز کاری طول می کشد. پس از این مراحل، صاحبان شرکت باید هزینه های مربوطه را پرداخت کنند تا تمامی تغییرات در روزنامه کثیرالانتشار ثبت شود و در این صورت به عموم مردم اطلاع رسانی می شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت تغییرات شرکت

برای ثبت تغییرات شرکت، اولا همه اعضا شرکت باید موافقت خود را با این موضوع اعلام کنند؛ سپس تغییرات مد نظر توسط تمام اعضا امضا گردد. مدارک مورد نیاز برای این کار عبارت است از:

  • تشکیل یک نوع صورتجلسه با توجه به تغییرات مدنظر.
  • مدارک تمامی اعضا و سهامداران شرکت که در این صورت کپی مدارک افراد هم کافی است.
  • اساسنامه مربوط به شرکت
  • شماره همراه به نام هر یک از اعضا
  • فعال بودن سامانه ثنا برای تمام اعضا
  • روزنامه مربوط به تاسیس شرکت
  • روزنامه آخرین تغییرات صورت گرفته در شرکت

مدت زمان ثبت تغییرات اعضا شرکت

صاحبان شرکت ها بعد از تشکیل دادن صورت جلسه و پذیرش در سامانه مورد نظر، ۳ روز مهلت دارند تا مدارکشان را به اداره ثبت در شهرستانشان تحویل دهند. در کل هنگامی که کارها را بدون وقت تلف کردن و در کمترین زمان انجام دهید، تغییرات اعضا شرکت مورد نظر برای طی ۱۰ روز کاری انجام خواهد شد. کمتر از این زمان هم به دلیل تشکیل صورتجلسه ها امکان پذیر نخواهد بود.

هزینه مورد نیاز برای ثبت تغییرات اعضا شرکت

هزینه مورد نیاز برای ثبت تغییرات اعضا شرکت به تعداد صورتجلسه ها وابسته است. به دلیل اینکه هر صورتجلسه نیاز به ثبت شدن جداگانه، روزنامه رسمی و … دارد؛ پس هزینه ها هم متفاوت خواهد بود. اگر هر فردی بدون وکیل برای ثبت کردن صورت جلسه های خود اقدام کند، هزینه های آن به روز خواهد بود. اگر فردی به کمک وکیل یا موسسه ای ثبت صورتجلسه ها را انجام دهد. البته باید توجه کرد که همراه بودن با یک وکیل باعث می شود مسیر تغییرات قانونی، مطمئن تر و بدون دردسر طی شود.

تغییر اعضا شرکت

مراحل تغییر اعضا مربوط به هیئت مدیره 

تغییرات اعضا شرکت در هر شرکتی با هدف افزایش و کاهش تعداد افراد یا جابجایی آنها صورت می گیرد؛ یعنی زمانی که صاحبان شرکت بخواهند یک نفر از اعضا هیئت مدیره را حذف کنند و به جای آن فرد دیگری را قرار دهند. نکته مهم در این نوع تغییرات این است که وجود هر نوع تغییری را باید در اداره ثبت کشور به ثبت رساند، در غیر این صورت غیر قانونی خواهد بود. برای این کار لازم است که یک نوع صورتجلسه شروع شود و در آن تغییرات مورد نظر برای تمام اعضا مطرح گردد.

در مرحله بعد باید تمامی اعضا شرکت با تغییرات مورد نظر موافق خود را اعلام نمایند و آن را امضا کنند، سپس همراه سایر مدارک مورد نیاز باید به اداره ثبت ارسال شود. در مرحله آخر با تاییدیه های لازم، تغییرات مورد نظر از طریق روزنامه کثیرالانتشار به اطلاع همه می رسد.

مدارک لازم جهت تغییرات اعضا هیئت مدیره

  1. کپی شناسنامه و کارت ملی افراد جدید
  2. کپی شناسنامه و کارت ملی افراد قدیمی
  3. تعداد اعضا شرکت
  4. اسامی افرادی که حق امضا دارند
  5. آدرس و کدپستی شرکت
  6. حوزه کار اعضای جدید و قدیم
  7. کپی آگهی های مربوط به آخرین تغییرات

انواع صورت جلسه

سه نوع صورتجلسه وجود دارد که عبارت است از:

  • ثبت تغییرات اعضا شرکت از راه ثبت صورتجلسه هیئت مدیره
  • ثبت تغییرات در شرکت از راه ثبت صورتجلسه مجمع عمومی عادی
  • ثبت تغییرات در شرکت از راه ثبت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده

وظیفه های هیئت مدیره

  • هیئت مدیره در یک شرکت باید در طی هر ۶ ماه، یک بار مقدار دارایی و قرض های شرکت را در اختیار بازرسان شرکت قرار دهد.
  • هریک از اعضا هیئت مدیره و مدیر عامل آن، اجازه ندارند بدون درخواست از هیئت مدیره در معامله های شرکت دخالت داشته باشند.
  • هرگونه معامله ای که بدون اجازه از هیئت مدیره انجام شود، می تواند توسط هیئت مدیره باطل گردد.
  • مدیر عامل و مدیران، نمی توانند هیچ گونه معامله ای را انجام دهند؛ زیرا در صورت بروز هر گونه اختلالی مجبور به پرداخت خسارت های ناشی از آن می شوند.
  • پس از آنکه هیئت مدیره انتخاب شد، مدیر باید سمت خود را قبول کند.

تغییرات شرکت از راه تشکیل مجمع عمومی عادی

در انواع تصمیم هایی که برای تغییر شرکت ها و تغییرات اعضای شرکت گرفته می شود، کاربرد مجمع عمومی عادی در برابر سایر مجمع های دیگر اهمیت بیشتری خواهد داشت. مجمع عمومی عادی، بر اساس اساسنامه، هر سال یک بار ایجاد می شود و زمان برگزاری آن در اساسنامه باید ذکر شود. در اصل منظور از مجمع عمومی عادی این است که انواع تصمیم هایی که توسط مدیر ها اتخاذ می گردد و روش انجام آنها، به اطلاع همگان برسد. به همین دلیل مجمع عمومی عادی باید تشکیل شود، تا همه افراد نظرات خود را در مورد تغییرات شرکت بیان کنند.

تغییرات شرکت از راه مجمع عمومی فوق العاده

این نوع مجمع هنگامی در شرکت ها تشکیل می شود که اعضا شرکت که دارای سهام هستند، در جلسه مورد نظر حضور داشته باشند. در این نوع مجمع ها، زمانی با تغییرات مورد نظر در شرکت موافقت می شود که دو سوم افراد حاضر در جلسه، با تغییرات موافقت داشته باشند.

نکاتی مهم در مورد ثبت آگهی تغییرات اعضا شرکت

مهم ترین مواردی که در ثبت آگهی مربوط به تغییرات شرکت وجود دارد، عبارت است از:

  1. وقتی که هیئت مدیره و بازرس ها با تغییرات مورد نظر موافق باشند و آن را امضا کنند یا نامه ای در زمینه موافقت با تغییرات را ارائه دهند، باید در صورتجلسه ضمیمه شود. در نهایت باید صورتجلسه را همراه با برگه های پیوست شده به اداره ثبت شرکت ها ارسال نمود.
  2.  زمانی که یک نوع صورتجلسه برای ثبت تغییراتی خاص در یک شرکت ایجاد می شود، بعد از آن صاحبان شرکت به مدت یک ماه فرصت دارند تا صورتجلسه خود را به اداره ثبت شرکت ها ارسال نمایند.
  3. اگر مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره در شرکت یک نفر باشد و این موضوع در اساسنامه وجود نداشته باشد، طبق ماده ۲۴ لایحه اصلاحی قانون، باید دو سوم افراد با تغییرات مورد نظر موافقت داشته باشند.
  4. در کل باید صورتجلسه در چند نسخه تهیه شود و هیئت مدیره هم با آن موافقت نماید و در پایان آن هم باید یک نسخه از صورتجلسه به اداره ثبت شرکت ها ارسال گردد.

وظایف مجمع عمومی عادی

وظایف این مجمع هنگام ثبت تغییرات اعضا شرکت و … عبارت است از:

  1. انتخاب کردن هیئت مدیره از مهم ترین وظایف مجمع عمومی عادی است.
  2. بر اساس اساسنامه تعداد بازرس های مجمع عمومی عادی، باید با توجه به عملیات هیئت مدیره باشد.
  3. هر شرکتی باید دقت داشته باشد که سالانه چه اندازه سود و زیان دارد، به همین دلیل این اطلاعات را هیئت مدیره ارائه خواهد کرد که تصویب آن هم بر عهده مجمع عمومی عادی است.
  4. تقسیم کردن سود به میزان برابر، بر عهده مجمع عمومی عادی است.
  5. قبول کردن یا رد کردن تغییرات و پیشنهادات در این نوع مجمع اتفاق می افتد.
  6. این مجمع روزنامه کثیرالانتشار را که تمام آگهی ها و تغییرات سالانه در آنها ذکر می شود را انتخاب می نماید.

وظایف مجمع عمومی فوق العاده

وظایف این مجمع عبارت است از:

  1. ورود شریک جدید به شرکت
  2. تنظیم کردن اساسنامه هنگام تغییرات ایجاد شده در شرکت
  3. افزایش و کاهش سرمایه های در دست شرکت
  4. مشخص کردن تعداد بازرس ها و اعضا شرکت
  5. تایید کردن اوراق قرضه در شرکت

ضرورت ثبت تغییرات شرکت

ثبت کردن تغییرات در شرکت ها، زمانی ضروری خواهد بود که تغییرات مورد نظر تاثیرات فراوانی بر روی عملکرد شرکت داشته باشد. برای مثال یک نوع تغییر مهم می تواند مربوط به تغییرات اعضا شرکت، افزایش یا کاهش میزان بودجه شرکت و … باشد. این نوع تغییرات بر روی عملکرد و سرنوشت شرکت مورد نظر، تاثیرات زیادی خواهد گذاشت؛ به همین دلیل این موارد را باید به صورت کاملا رسمی و قانونی به ثبت رساند تا در آینده هیچ گونه مشکلی وجود نداشته باشد.

پیگیری کردن ثبت تغییرات مورد نظر در شرکت

به منظور مطمئن شدن از اینکه تغییرات انجام شده موثر بوده یا نه، باید تغییرات ثبت شده را پیگیری کرد. ثبت کردن تغییرات در یک شرکت، هزینه، زمان و عمر فرد را به خود اختصاص خواهد داد؛ بنابراین ضروریست که صاحبان شرکت نحوه پیش رفتن تغییرات و اثرات آن را پیگیری کنند. در صورتی که تغییرات مورد نظر تاثیرات منفی بر روی عملکرد شرکت داشته باشد، افراد باید تغییرات بیشتری را ایجاد کنند تا زمینه های پیشرفت برای شرکت هموارتر شود.

انواع تغییرات شرکت

انواع ثبت تغییرات شرکت

انواع تغییراتی را که می توان در شرکت ها انجام داد، عبارت است از:

  1. منحل کردن شرکت
  2. افزایش دادن سرمایه های شرکت
  3. کاهش دادن سرمایه های شرکت
  4. تغییر دادن موضوع شرکت
  5. تغییر دادن آدرس شرکت
  6. ایجاد شعبه جدید
  7. تغییر دادن افرادی که حق امضا دارند
  8. نقل و انتقال سهام سهامدارن
  9. تغییر دادن موارد موجود در اساسنامه
  10. تغییرات اعضا اصلی شرکت
  11. تعیین نمودن افراد هیئت مدیره
  12. تعیین کردن سمت هیئت مدیره

منحل کردن شرکت:

انحلال یک شرکت، به معنی از بین بردن آن و پایان دادن به فعالیت های شرکت است. برای انجام دادن این کار در ابتدا یک فرد باید به عنوان مدیر مشخص شود که وظیفه رسیدگی به امور شرکت، تقسیم کردن سرمایه و دارایی ها را بر عهده داشته باشد.

چنانچه شرکت شما دارای کد اقتصادی بوده باید با در دست داشتن آگهی انحلال و روزنامه رسمی شرکت به حوزه مالیاتی خود مراجعه کرده و مدارک انحلال را تحویل کارشناس پرونده خود داده تا در اداره مالیات هم پرونده شما یسته شود.

افزایش دادن سرمایه های شرکت:

هنگامی که یک نوع شرکت برای برطرف کردن احتیاجات خود و پیشرفت در فعالیت های خود به منابع مالی احتیاج داشته باشد، با پیشنهاد هیئت مدیره سرمایه های شرکت را افزایش خواهند داد. افزایش دادن سرمایه های شرکت، از راه انتشار سهام جدید و بالا بردن مبلغ سهام صورت می گیرد.

کاهش دادن سرمایه های شرکت:

کاهش دادن سرمایه های شرکت هم یک نوع تغییر در شرکت است. در مواقع ضروری که شرکت در موقعیت ناخوشایندی قرار دارد، اعضا شرکت می توانند میزان سرمایه ها را کاهش دهند و سود حاصل را میان خود تقسیم کنند. شرکت هایی که در این وضعیت قرار دارند، به دلیل ضررهای وارد شده سرمایه های خود را نیز از دست داده اند. تغییرات اعضا شرکت هم می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

تغییر دادن موضوع شرکت:

موضوع یک شرکت مربوط به هدف ها و حوزه فعالیت شرکت می باشد که باید برای مشخص شدن وظایف و اختیارات اعضا به صورت کامل در داخل اساسنامه ذکر شود. در این صورت هیئت مدیره اجازه ندارد که سرمایه های شرکت را در کارهایی بیرون از موضوع شرکت به کار بگیرد. موضوع یک شرکت را با توجه به احتیاجات و اهداف مورد نظر می توان تغییر، کاهش یا افزایش داد. هر نوع تغییری که مربوط به موضوع شرکت باشد، باید در مجمع عمومی فوق العاده انجام شود.

تغییر دادن آدرس شرکت:

صاحبان شرکت می توانند مکان فعالیت شرکت خود را از یک مکان به مکان دیگر تغییر دهند. آدرس شرکت، محل قانونی و نشانی معتبر از جمله مواردی هستند که در آگهی تاسیس باید اعلام شود. تغییر آدرس یک شرکت به منظور تغییر مکانی انجام‌ می شود؛ به همین دلیل باید به صورت قانونی در اداره ثبت شرکت ها بررسی و ثبت شود.

تغییرات آدرس از یک حوزه ثبتی به حوزه ثبتی دیگر ( از یک شهر به شهر دیگر ) حدودا 30 روز زمان میبرد و شماره ثبت شرکت تغییر کرده و شماره جدید برای شرکت صادر میگردد.

ایجاد شعبه جدید:

هنگامی که صاحبان شرکت تصمیم دارند که یک مکان دیگر را برای گسترش فعالیت های شرکت خود ایجاد کنند، شعبه های دیگری را در نظر می گیرند. در این صورت باید تغییرات اعضا شرکت هم برای مکان جدید ایجاد شود. همانند تغییر دادن آدرس شرکت، شرایط، مراحل و مدارک یکسانی خواهند داشت.

تغییر دادن افرادی که حق امضا دارند:

همه شرکت ها برای امضا کردن انواع چک، سفته، قرارداد و … یک نفر یا همه افراد عضو هیئت مدیره را به عنوان امضا کنندگان معرفی می کند. تغییر در حق امضا افراد، باید با تایید تمام افراد هیئت مدیره انجام شود ، حق امضا میتواند به صورت منفردا با تمام اعضا هر یک به همراه مهر شرکت باشد ، یا فقط با یکی از اعضا منفردا باشد به همراه مهر ، یا با همه اعضا به صورت متفقا باشد به همراه مهر شرکت.

نقل و انتقال سهام سهامدارن شرکت:

نقل و انتقال مربوط به سهام زمانی صورت می گیرد که فردی قصد خارج شدن از شرکت را داشته باشد یا اینکه فرد جدیدی وارد شرکت شود. نقل و انتقال سهام همچنین در مواردی که افراد بخواهند سهام خود را بین یکدیگر جابه جا کنند، صورت خواهد گرفت. انجام دادن تمامی نقل و انتقالات سهام باید با تایید تمام اعضا هیئت مدیره انجام شود.

در نقل انتقال سهام در شرکتهای سهامی خاص ، شرکت باید کد اقتصادی فعال داشته باشد که ابتدا نقل و انتقال داخل اداره دارایی انجام گردد که حدودا 2 هفته زمان میبرد و سپس در اداره ثبت تغییرات اعمال گردد.

تغییر دادن موارد موجود در اساسنامه:

هرگاه که شرکت تصمیم بگیرد در موارد موجود در اساسنامه تغییراتی را ایجاد نماید، باید با موافقت سهامداران، شریک های شرکت و اعضا هیئت مدیره، تغییرات مورد نظر را انجام دهد. و پس از امضا اعضا هیت مدیره مدارک را برای تایید به اداره ثبت ارسال نماید.

تغییرات اعضا شرکت :

هر یک از اعضا هیئت مدیره که دارای وظایف خاصی هستند و نقش های مهمی را بر عهده دارند، می توانند از شرکت خارج شوند یا اینکه در داخل شرکت جابه جا شوند. تمامی این تغییرات باید با تایید اعضا هیئت مدیره، شریک ها و سهامداران صورت بگیرد. سمت و نقش هر یک از افراد هیئت مدیره باید مشخص باشد و به تایید همه افراد موجود در شرکت رسیده باشد. تمامی این گونه تغییرات باید به صورت رسمی و قانونی انجام شود و در اداره ثبت شرکت ها بررسی شود.

اقدام پس از تغییرات شرکت چیست؟

اقدامات پس از تغییرات اعضا شرکت :

  1. پس از هر تغییرات اعضا شرکت یا هر تغییراتی در شرکت و دریافت آگهی تغییرات میبایست در روزنامه رسمی نیز به چاپ برسد به این دلیل که به هر سازمان و یا نهادی مراجعه نمایید از شما آخرین تغییرات به همراه روزنامه رسمی را طلب خواهن کرد.
  2. چنانچه هر تغییری اعم از اعضا ، حق امضا  آدرس و…. در شرکت ایجاد شود حتما باید در سا مانه اداره دارایی نیز تغییرات را اعمال کرده و یک نسخه کپی از اگهی ثیتی تغییرات و روزنامه رسمی به ممیز شرکت در اداره مالیات تحویل دهید که از تغییرات شما مطلع گردد.
  3. چنانچه مدیر عامل شرکت تغییر کند با مدارک تغییرات به اداره بیمه مراجعه و تغییرات خود را تحیل تا پرونده به نام  مدیر عامل جدید اصلاح گردد.
  4. همچنین پس از تغییرات اعضا شرکت و یا هر تغییراتی باید در اداره دارایی برای تغییر و بروز کردن پرونده ارزش افزوده نیز به این سازمان مراجعه و مدارک لازم را به ممیز خود تحویل دهید.

سامانه ثنا برای تغییرات اعضا شرکت اجباری میباشد:

سامانه ثنا برای تمام افرادی که در شرکت موجود تغییراتی میخواهن اعمال کنند اجبار بوده و نیز شماره همراه تمام اعضا باید به نام خود شخص و با ثامانه سنا مرتبط باشد در غیر این صورت هیچ تغییراتی را شما نمیتوانید اعمال کنید. برای سبت نام ثنا میبایست به دفاتر قضایی و یا دادگستری مراجعه و ثبت نام را تکمیل کنید و یا از لینک زیر هم میتوانید با گوشی همراه خود اقدام نمایید و ثبت خود را نهایی کنید.

سخن پایانی:

هر یک از صاحبان شرکت های مختلف، برای پیشرفت، بهبود عملکرد، افزایش طرفداران و حرکت در مسیر اهداف مورد نظر خود، می توانند تغیبراتی را در شرکت خود انجام دهند. شرط اصلی برای هر شرکتی این است که در صورت ایجاد کردن هر نوع تغییری، باید آن را به صورت کاملا قانونی و رسمی در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برساند.

برای طی کردن این مراحل همراه بودن با یک وکیل و مؤسسه بسیار کارآمد خواهد بود و مسیر تغییرات به صورت مطمئن تر پیش می رود. هر یک از صاحبان شرکت ها با تغییرات اعضا شرکت ، تغییر در میزان سهام، تغییر در موضوع شرکت و … می توانند هرچه سریع تر در مسیر پیشرفت حرکت نمایند. ثبت این تغییرات هم، مانند هر کار قانونی دیگر، نیاز به مدارک و مراحل قانونی دارد که باید طی شود.

سوالات متداول:

برای تغییرات اعضا شرکت سهامی خاص چکار باید کرد؟

برای تغییرات اعضا شرکت (هیت مدیره ) در داخل شرکت یک صورتجلسه تنظیم و به امضا اعضا رسیده و به اداره ارسال میگردد. ولی در صورتی که نقل و انتقال سهام بخواد انجام بگیره و یا شخص جدیدی وارد شرکت بشه ابتدا باید نقل و انتقال داخل اداره دارایی انجام گردد و بعد تنظیم صورتجلسه و ارسال به اداره ثبت شرکتها برای کارشناسی و تایید.

تغییر آدرس شرکت چند روز زمان میبره؟

تغییرات آدرس شرکت اگر داخل حوزه ثبتی باشه حدودا 7 روز ولی اگر قرار است از یک حوزه ثبتی به حوزه دیگه انتقال پیدا کنه حدودا45 روز زمان میبره.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *