پیش ثبت نام کد اقتصادی

ثبت نام کد اقتصادی

کد اقتصادی-09129586944-sabteasejadid.com


[vc_row][vc_column][vc_column_text]ثبت نام کد اقتصادی چگونه است؟

قبل از هراقدامی جهت دریافت کد اقتصادی شرکتی یا شخصی شما باید حتما پیش ثبت نام کد اقتصادی را در سامانه امور مالیاتی تکیل نماید.

کد اقتصادی شرکت کدی می باشد که با استفاده از آن، احراز هویت شرکت ها و موسسات ثابت می گردد. خدمات دریافت این کد در تهران هم می تواند توسط شرکت های ثبتی انجام گیرد و هم قابلیت دریافت توسط خود اشخاص را دارد.

شاید تا کنون با این مسئله روبرو شده باشید که جایی مشاهده کنید و یا در اداره ای اعلام نمایند که ارائه ی کد الزامی می باشد، این کد در میان اشخاص حقوقی بسیار کاربرد می باشد و اشخاص حقیقی نیازی به آن ندارند.

بنابراین پیش ثبت نام کد برای اشخاص حقوقی از طرف سازمان امور مالیاتی صادر می شود.

کد اقتصادی چیست؟

به طور کامل از نامش هم پیدا می باشد که یک کد همانند شناسه ملی شرکت ها، کد ملی یا شماره ثبت شرکت ها و موسسه ها می باشد، این کد کاملا منحصر به فرد است.

منظور از منحصر به فرد بودن کد این است که به همان شکلی که هر شرکتی حال چه دولتی باشد و چه غیر دولتی، برای خودش دارای شناسه ملی و شماره ثبت اختصاصی می باشد و این شماره ها برای هیچ شرکت و یا مجموعه ای مشابه نمی باشد.

کد اقتصادی هم به همین شکل است و کاملا منحصر به فرد می باشد، سازمان امور مالیاتی که زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی فعالیت دارد، این کد را که 12 رقم می باشد به مودیان مالیاتی اختصاص می دهد.

برای اقدام کد ابتدا باید در سامانه امور مالیاتی پیش ثبت نام کد اقتصادی را انجام دهید و سپس برای تشکیل پرونده با مدارک مورد نظر به اداره مربوطه مراجه نمایید.

در سازمان امور مالیاتی، هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی موظف هستند که بر اساس قانون، برای اخذ کد اقتصادی مخصوص به خودشان اقدام نمایند، کدی که برای احراز هویت اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی در سرتاسر کشور لازم می باشد، همین شماره ی اختصاصی می باشد، برخی فعالیت ها هستند که نیازی به اخذ کد اقتصادی ندارند.

بنابراین متوجه شدید که کد اقتصادی جهت شناسایی شخص، شرکت و یا موسسه ها در واحدهای مالیاتی مورد استفاده قرار می گیرند و تمامی شرکت هایی که ثبت گردیده اند ملزم به دریافت کد اقتصادی می باشند.

چیزی که کاملا واضح می باشد این است که اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی، مدارکی را لازم دارند تا برای دریافت این کد اقتصادی اقدام نمایند، مسلما مدارک مورد نیاز این دو با هم تفاوت دارند و اشخاص حقوقی مدارک بیشتر و پیچیده تری را برای دریافت کد اقتصادی باید ارائه بدهند.

برای کسب اطلاعات از مدارک مورد نیاز نیز می توانید با مجموعه تماس گرفته و کاملا راحت مورد مشاوره قرار بگیرید و نیازهای اطلاعاتی خود را از این طریق برطرف نمایید.

برای افرادی که از دریافت این کد اقتصادی امتناع می نمایند جریمه هایی در نظر گرفته شده است که عبارتند از:

اگر برای نخستین بار امتناع نماید لازم است تا دو برابر سودی که از معاملات خود به دست آورده است را به عنوان جریمه پرداخت نماید، در صورت امتناع برای بار دوم، شرکت به مدت سه ماه پلمپ خواهد شد.

و برای سومین بار نیز مدیران شرکت به مدت سه ماه تا شش ماه به حبس محکوم خواهند شد، بنابراین قبل از ایجاد هرگونه از مسائل و مشکلات فوق، بدیهی است که باید برای دریافت کد اقتصادی اقدامات لازمه را انجام دهیم.

 

ثبت نام کد اقتصادی

چرا پیش ثبت نام کد اقتصادی شرکت مهم است؟

اخذ کد اقتصادی شرکت سبب می شود تا شفافیت های مالیاتی در کشور ارتقا پیدا کنند و از مواردی که امروزه در جامعه زیاد می باشد همانند قاچاق انواع کالا و یا اقداماتی نظیر پولشویی جلوگیری به عمل بیاید.

این موضوع هم قابل بیان می باشد که هنوز هم هستند کلاهبرداران و شیادانی که همان کد اقتصادی و انواع صورت حساب ها را هم به صورت تقلبی و کاملا غیر قانونی به فروش می رسانند.

شایان ذکر است که بدانید اگر شما ثبت نام کد اقتصادی نداشته باشید و برای کد اقدام نکرده باشید، دریافت پول به هر نحوی از از مراکز دولتی مجاز نمی باشد و همچنین در پایان سال که باید اظهارنامه ی مالیاتی خود را پر کنید، اعتباری نخواهد داشت و نمی توانید.

همچنین اگر کد اقتصادی شرکت نداشته باشید، هیچ کدام از مراکز چه دولتی و چه خصوصی که ثبت شده اند، اجازه ی انعقاد قرارداد با شرکت هایی که کد 12 رقمی را دارا نمی باشند، ندارند و مجاز به آن نمی باشند، حال جالب است بدانید که در صورتی که تمایل زیادی به دریافت کارت بازرگانی داشته باشید چه شخص حقیقی باشید و چه حقوقی، لازم است قبل از دریافت آن کارت، کد اقتصادی داشته باشید.

اشخاص حقوقی لازم است یک شماره حساب مخصوص خود داشته باشند که لازمه ی افتتاح آن حساب توسط بانک این می باشد که کد 12 رقمی را دارا باشند، این کد به احراز هویت شرکت ها بسیار کمک می نماید و سبب می شود تا سازمان امور مالیاتی که مودیان باید پرداخت نمایند را بهتر و راحت تر رصد و پیگیری و همچنین محاسبه نماید.
با این کد فرآیند بررسی دفاتر قانونی شرکت ها در اتمام سال مالی نیز به وجود می آید.

موضوع مهمی که در این میان وجود دارد این می باشد که افرادی که دارای کد اقتصادی می باشند گاهی از طرف دولت مشمول معافیت های مالیاتی خواهند شد، این در حالی می باشد که آن هایی که کد اقتصادی دریافت نکرده اند در این طرح قرار نمی گیرند.

خیلی از افراد بر این باورند که پیش ثبت نام کد اقتصادی در سامانه ادارهمالیات و رسیدن به گام 44 همان کد اقتصادی است ، ولی تا شخص حقیقی و یا حقوقی تشکیل پرونده فزیکی را انجام ندهد و کلاسه پرونده دریافت نکند و در گام 45 قرار نگیرد شناسه ملی جزء کد اقتصادی محاسبه نمیگردد.

همچنین ثبت نام اولیه برای ارزش افزوده نیازمند دارا بودن این کد اقتصادی می باشد و اگر این کد را ندارید امکان ثبت نام برای شما وجود ندارد، شاید بتوانیم مهم ترین دلیل دریافت کد اقتصادی را منوط به این بدانیم که برای دوری از مشکلات و جرایم و گرفتاری ها لازم است تا کد اقتصادی دریافت نماییم.

همان طور که دریافت کد ملی و شناسنامه برای احراز هویت افراد مهم می باشد، دریافت این کد اقتصادی نیز برای احراز هویت شرکت ها و موسسات مهم است و لازمه ی شروع به کار آن ها می باشد.

برای گرفتن کد اقتصادی شرکت چه باید کرد؟

برای دریافت نمودن کد اقتصادی شرکت و شخص لازم می باشد که حتما پس پیش ثبت نام کد اقتصادی شرکت به عنوان یک شخصیت حقوقی نسبت به دریافت این کد از سازمان امور مالیاتی اقدامات لازم انجام گیرد، همان طور که متوجه شدید از زمان ثبت شرکت به مدت 2 ماه فرصت تعیین شده است تا شما جهت دریافت این کد اقدام نمایید.

قبل از هر کاری فرد در سامانه ی امور مالیاتی ثبت نام خود را انجام داده و مدارک مورد نیاز آن مجموعه را به صورت اینترنتی آپلود نماید، روش فوق به صورت اینترنتی می باشد که می توان از این روش هم استفاده نمود و به راحتی ثبت نام خود را تکمیل کرد و تقاضای صدور کارت اقتصادی را داد، روش حضوری هم وجود دارد که فرد مستقیما به ادارات مالیاتی مراجعه می نماید.

شرکت ها می توانند برای دریافت این کد از طریق وکیل قانونی خودشان اقدام نمایند و دیگر خودشان به دلیل این امور به مراکز مراجعه ننمایند.

پس به همین شکلی که در این مقاله به صورت کامل اشاره شد و بیان کردیم باید برای دریافت کد اقتصادی اقدام نموده و هرچه سریع تر آن را دریافت کنید تا بعدا در هنگام انجام امورات خود به مشکلی بر نخورید.

 

ثبت نام کد اقتصادی

دریافت کد اقتصادی برای چه کسانی ضرورت دارد؟

همان طور که مستحضر هستید اخذ کد اقتصادی شرکت برای تمامی اشخاص حقوقی و در موارد ذیل لازم و الزامی می باشد:

  • اشخاص حقوقی که مشمول قانون مالیات های مستقیم در زمینه ی صادرات و واردات و یا به عبارتی فروش کالا و یا خدمات هستند، که به دریافت کارت بازرگانی نیاز دارند.
  • افرادی که در مناقصات و مزایدات شرکت می نمایند.
  • در صدور فاکتورها دست دارند.
  • اشخاصی که به ارائه ی اظهارنامه ی مالیاتی متعهد می باشند.
  • در زمینه ی ارزش افزوده
  • و یا اشخاصی در صدد اخذ قرارداد با مراکز دولتی هستند.
  • جهت رتبه بندی و اخذ گرید شرکت ها
  • امکان برخوردار شدن از معافیت های مالیاتی مشخص که دولت تعیین می نماید.
  • در صورت تمایل به انعقاد به قرارداد با شرکت های خصوصی و حرفه ای
  • هر فعالیت اقتصادی اشخاص حقوقی نیازمند دریافت کد اقتصادی و شناسه ملی می باشد.

در تمامی موارد فوق لازم می باشد که اشخاص حقوقی دارای کد اقتصادی باشند و لازم به ذکر است که این کد از طرف سازمان امور مالیاتی صادر می شود و دارای 12 رقم می باشد و همچون شناسه ملی شرکت ها کاملا منحصر به فرد است.

گاهی مشاهده شده است که برخی افراد کد اقتصادی را جعل می نمایند و فاکتورها و صورت حساب هایشان را با کدهای جعلی ارائه می دهند که اگر سازمان متوجه این موضوع بشود، جریمه ی سنگینی برای فرد خاطی در پی خواهد داشت.

در صورتی که فردی شرکتی را ثبت نماید و از آن جهت کارهای بازرگانی خویش استفاده کند چیزی در حدود 60 روز فرصت خواهد داشت تا برای پیش ثبت نام کد اقتصادی اقدام و برای دریافت کد اقتصادی شرکت اقدامات لازم را به انجام برساند.

گاها پیش می آید که آن شرکتی که ثبت شده است فعلا فعالیتی خاص ندارد اما باید بدانید که لازم می باشد تا به حوزه ی مالیاتی که در محدوده ی شرکتتان است مراجعه نمایید و پرونده ی مالیاتی مخصوص خودتان را تشکیل بدهید اما دیگر الزامی برای دریافت کد اقتصادی نخواهید داشت ،شرکت هایی که در زمینه ی مونتاژ، تولید، پخش و توزیع کالاها و یا خدمات فعالیت دارند نیاز به دریافت کد اقتصادی دارند.

همچنین دانستن این موضوع مهم می باشد که تمامی اشخاص حقیقی که دارای جواز کسب و پروانه فعالیت از صنوف مختلف می باشند و مکانی هم برای انجام فعالیت های خود دارند مشمول دریافت این کد اقتصادی هستند.

افراد و فعالیت هایی هم هستند که نیازی به دریافت این کد ندارند که شامل موارد ذیل می شود:

  • تمامی مساجد و تکیه هایی که برای انواع عزاداری ها احداث شده اند.
  • تمامی اشخاص حقیق که به نوعی در زمینه های فرهنگی، ادبی و هنری فعالیت دارند همانند طراحان و نویسندگان.
  • کلیه ی اشخاص حقیق که فعالیتی همانند پیمانکاری را انجام می دهند و به ان اشتغال دارند و ارزش قراردادهای آن ها در طول یک سال کامل شمسی بیشتر از 50 میلیون ریال نباشد.

ثبت نام کد اقتصادی

خدمات پیش ثبت نام کد اقتصادی شرکت

در تهران مراکزی وجود دارند که این فعالیت را انجام می دهند و به صورت کامل مدارک شما را به اداره ی مالیات برده و برایتان تشکیل پرونده می دهند و در این حالت اصلا نیازی به حضور شخص شما نمی باشد.

مدارکی را که برای اشخاص حقیق و حقوقی اعلام شده است را کامل می نمایید و به ادارات مالیاتی نزدیک به محل کسبتان تحویل می دهید، پرینت پیش ثبت نام کد اقتصادی نیز یکی از مدارک میباشد ، کارشناسان حوزه های مالیاتی شما، تمامی مدارکتان را بررسی می نمایند و بعد از این که ارزیابی نمودند، دستور ثبت آن را اعلام می کنند.

این مدارک بعد از این که مورد ثبت قرار گرفتند، به اداره ی نظارت و پیگیری تحویل داده می شوند و بعد از انجام اقدامات قانونی لازم، تمامی مدارک به اداره ی کل اطلاعات و خدمات مالیاتی و پس از آن به اداره ی شماره های اقتصادی نیز ارسال می گردد.

در این حالت کد اقتصادی نیز برای فرد توسط این اداره صادر می گردد و برای درخواست دهنده و متقاضی ارسال می شود.

این کد اقتصادی 12 رقمی بر روی کارت اقتصادی فرد قرار می گیرد و لازم می باشد که هرگونه تغییر که در مکان شرکت اتفاق می افتد به اطلاع سازمان امور مالیاتی برسد تا در کد اقتصادی صادر شده، مورد ثبت قرار گیرد.
در تمامی شهرها باید موسسات و شرکت های حقوقی و افراد حقیقی که نام برده شد، این کد اقتصادی را دریافت نمایند و ارتباطی ندارد که فرد در کدام شهر ساکن است به طور کلی باید دارای کد اقتصادی شرکت باشد.

مراکز زیادی هستند که در این زمینه می توانند شما را در تمامی مراحل یاری نمایند و به شما مشاوره های لازم را ارائه بدهند.

حتی می توانید در صورتی که شرایط مراجعه به دفاتر مالیاتی را ندارید با این شرکت ها و موسسات قرارداد بسته و آن ها را به جای خود برای پیش ثبت نام کد اقتصادی و دریافت آن ، شخص مهم و کارآمد را به این مراکز بفرستید.

لازم می باشد تا بدانید که این مجموعه ها به طور کامل فعالیتشان در این زمینه و گرفتن کدهای اقتصادی می باشد که مسلما از هر فردی راحت تر می توانند این فعالیت را انجام داده و با تمامی موانع آن آشنا می باشند.

بنابراین اگر در دسته ی افرادی هستید که توانایی حضور در ادارات را ندارید، بهترین کار همین مورد می باشد که کار خود را به کاردان آن بسپارید.

سامانه پیش ثبت نامکد اقتصادی  به ادرس .tax.gov.ir میباشد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][/vc_row][vc_column][/vc_column][us_cta title=”قوانین جدید دریافت و پیش ثبت نام کد اقتصادی سال ۱۴۰۱” title_size=”24px” btn_label=”اطلاعات بیشتر کد اقتصادی” btn_link=”url:https%3A%2F%2Fsabteasrejadid.com%2F|title:%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B3%20%D8%A8%D8%A7%20%D8%B9%D8%B5%D8%B1%20%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF” btn_style=”10″ btn_icon=”fas|phone” btn_iconpos=”right”][/us_cta]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *