اخذ کد اقتصادی

اخذ کد اقتصادی

اخذ کد اقتصادی-09129586944-sabteasrejadid.com


 

اخذ کد اقتصادی مسئله ایست که بسیاری از افراد اعم از حقیقی و حقوقی ، برای جلوگیری از جریمه شدن ، برای دریافت آن اقدام میکنند.
اگر شما هم درباره ی دریافت آن، تفاوت های کد اقتصادی جدید و قدیم ، مدارک مربوطه ، مراحل دریافت ، اشخاص موظف و غیر موظف به دریافت این کد سوالاتی دارید ، پیشنهاد میکنیم به مطالعه این مقاله بپردازید.

اخذ کد اقتصادی شرکت

شناسه ای ۱۲ رقمی است است که باعث بهبود سیستم مالیاتی و دریافت مالیات کشور میشود، این کد پس از تشکیل پرونده و تعیین حوزه توسط سازمان امور مالیاتی و اقتصادی کشور به اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق میگیرد.

همان طور که از نام آن میتوان متوجه شد، یک کد است. مثل شناسه ملی شرکت ها یا شماره ثبت شرکت‌ها و موسسات، این کد منحصر به فرد است.

یعنی همان طور که هر شرکت ، چه دولتی و چه غیر دولتی دارای شناسه ملی و شماره ثبت منحصر به فردی هستند و شماره ثبت و شناسه ملی هیچ شرکت یا موسسه‌ای (اعم از مسئولیت محدود یا سهامی خاص) ، مشابه نیست، کد اقتصادی نیز منحصر به فرد است.

مطابق قانون تجارت تمامی شرکت هایی که به فعالیتهای اقتصادی و تجاری می پردازند ، موظف هستند تا دو ماه پس از ثبت شرکت به اخذ کد اقتصادی و انجام امور مالیاتی مربوطه بپردازند.

این کد و یا شماره نحوه عملکرد شرکت را مشخص می کند که در فاکتور ها و قراردادها ذکر میشود.

اخذ کد اقتصادی

اخذ کد اقتصادی برای چه نوع خدماتی لازم است ؟

اشخاص حقوقی: افرادی که مشغول به امور اقتصادی ، توزیع کالا و کارهای خدماتی ، تولیدی و تجارتی ، مونتاژ ، صادرات و واردات اشتغال دارند موظفند این کد را دریافت کنند.

اشخاص حقیقی: کلیه افرادی که اشتغال به امور فوق را دارند و دارای مجوز کسب و کار از مراجع مربوطه و یا در حال فعالیت تجاری در مکانی هستند ، موظف به دریافت این کد هستند.

اشخاص غیر مکلف برای دریافت شماره اقتصادی:

  • اشخاص حقیقی که به فعالیت هنری مانند طراحی ، خطاطی ، فیلمسازی ترجمه کتاب ، گرافیک و… اشتغال دارند.
  • اشخاص حقیقی که به تحقیق و یا مشاوره فنی اشتغال دارند. مثل اعضای هیئت علمی دانشگاه ها
  • اشخاص حقیقی که به فعالیت پیمانکاری می پردازند – به شرط آنکه ارزش پیمانکاری و یا مبلغ دریافتی کل پیمان های ۱ سال از مبلغ پنجاه میلیون ریال بیشتر نباشد.

تفاوت کد اقتصادی جدید و قدیم

سازمان امور مالیاتی و گمرک در اطلاعیه ای اعلام کردند: برای توسعه خدمات الکترونیکی در جهت اجرای طرح جامع مالیاتی و گمرک و برای تشویق و توسعه خود اظهاری نسبت به ثبت نام الکترونیکی و دریافت کد یا شماره اقتصادی ، برای آسان تر انجام شدن امورات مالیاتی بهره‌مندی از تسهیلات مالیاتی نسبت به ثبت‌ نام جامع الکترونیکی اقدام شود.

ثبت نام جهت اخذ کد اقتصادی جدید؛ برای کلیه مودیان حقوقی (ادا کنندگان مالیات) اجباری است ، به دلیل اینکه کد اقتصادی جدید جایگزین شماره قبلی در نظام مالیاتی ، گمرکی و اقتصادی کشور خواهد شد. این کد با کد ۱۲ رقمی که در حال حاضر تشکیل پرونده و تعیین حوزه توسط اداره امور مالیاتی صادر می شود ، متفاوت است.

برای دریافت شماره اقتصادی جدید ، واجب است تشکیل پرونده در دارایی انجام شده باشد پس از آن باید نسبت به دریافت کد جدید از طریق ثبت نام سیستمی سه مرحله ای اقدام شود.

تفاوت کاربرد کد اقتصادی جدید و قدی

هر دو کد ، ۱۲ رقمی هستند و هر دو هم از اداره دارایی صادر می شوند. با کد اقتصادی قدیم ، تشکیل پرونده در دارایی و تعیین حوزه مالیاتی صورت می گیرد.

کاربرد کد اقتصادی جدید برای سیستم جامع مالیاتی جدید طراحی شده است که در حال حاضر کدی صادر نشده و فقط ثبت نام انجام می گیرد و کد رهگیری ثبت نام ارائه داده می شود.

کاربرد اخذ کد اقتصادی جدید:

پیش نیاز ارائه اظهارنامه مالیاتی

اخذ گواهی ارزش افزوده

اخذ کارت بازرگانی

اخذ کد اقتصادی

به دلیل اینکه اظهارنامه های مودیان مالیاتی صرفاً به صورت الکترونیکی قابل ارائه است ، ادا کنندگان مالیات باید به سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی مراجعه کرده و نسبت به ارائه اظهارنامه های مالیاتی به کد اقتصادی جدید اقدام کنند.

در صورت عدم اقدام برای دریافت کد اقتصادی جدید ، اطلاعات اظهارنامه توسط سیستم پذیرش نخواهد شد بنابراین امکان پرداخت مالیات به صورت الکترونیکی توسط مودیان وجود نخواهد داشت.

کلیه فعالان اقتصادی که در تجارت خارجی با گمرک ایران ارتباط دارند (حق العمل کاران گمرکی ، صاحبان کالا و…) بایستی شماره اقتصادی جدید را به همراه کد اقتصادی قدیمی دریافت نمایند.

هر دو شخص حقوقی و حقیقی میتوانند ، طی جمع آوری مدارک زیر ، اقدام به دریافت شماره اقتصادی نمایند.

مدارک برای اشخاص حقیقی:

کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده دفترخانه

گواهی امضا دفتر خانه ای

اجاره نامچه هولوگرام دار با موقعیت اداری ، تجاری

یک قبض آب ، برق ، گاز یا تلفن (برای تاییدیه آدرس و کد پستی)

مدارک برای اشخاص حقوقی یا شرکتی:

کپی کارت ملی و شناسنامه تمامی اعضای هیئت مدیره برابر اصل دفترخانه ای

اجاره نامچه هولوگرام دار با موقعیت اداری ، تجاری

اوراق ثبتی شرکت ، تمام روزنامه های رسمی شرکت از زمان تاسیس تا الان

گواهی امضای دفترخانه ای همه اعضا

قبض آب ، برق ، گاز و یا تلفن (برای تائیدیه آدرس و کد پستی)

تائیدیه پستی با مهر اداره پست

مهر و امضای دفترچه مالیاتی

کپی اظهارنامه شرکت و یا تقاضانامه و شرکت نامه در شرکتهای غیر سهامی

کپی آگهی روزنامه رسمی و تغییرات شرکت

مراحل اخذ کد اقتصادی جدید

  1. ثبت نام اولیه در سامانه ثبت نام مالیات
  2. اخذ بسته نام کاربری و کلمه عبور
  3. ثبت نام نهایی

توجه داشته باشید که در تمامی مراحل جهت جلوگیری از به وجود آمدن مشکل باید تمامی اطلاعات ، صحیح و مطابق واقعیت باشد.

 

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با هزینه دریافت شماره اقتصادی با موسسه حقوقی عصر جدید تماس برقرار کنید تماس برقرار کنید ، موسسه حقوقی عصر جدید با مجرب ترین کارشناسان و موکلان در خدمت شماست.

اخذ کد اقتصادی

سوالات متداو

  • آیا شرکاء باید به صورت جداگانه ثبت نام انجام دهند؟

در مشارکت های مدنی اعم از اختیاری ، تکمیل فرم پیش ثبت نام توسط یکی از شرکا کافیست و ضرورتی به ثبت نام تمام شرکاء به صورت مجزا نمی باشد. بدیهی است اطلاعات سایر شرکاء در فرآیند ثبت نام دریافت خواهد شد.

  • برای تغییر آدرس اقامتگاه قانونی در ثبت نام ، چه اقدامی باید انجام شود؟

با توجه به این که صاحبان مشاغل مکلف به ثبت نام می بایست برای هر واحد شغلی یا برای هر محل ، جداگانه در نظام مالیاتی ثبت نام نمایند بنابراین تغییر در کد پستی و آدرس در پرونده الکترونیکی جایز نیست و لازم است مودی یک ثبت نام جدید با اطلاعات نشانی صحیح انجام دهد.

مودیان حقوقی امکان تغییر آدرس پستی و تغییر اعضا را دارند.

  • در صورت عدم اخذ کد اقتصادی چه می‌شود؟

عدم دریافت این کد باعث جریمه می‌شود. ممکن است در فرایند دریافت این کد به هر دلیلی دچار مشکل شوید اعم از نقص مدارک یا دلایلی از این دست ، دریافت کد شما به تعویق بیفتد. در این شرایط شما اجازه فعالیت نخواهید داشت و در صورت شروع فعالیت اقتصادی مشمول جرائمی که مشخص شده است می‌شوید.

برای نخستین بار، شرکت باید ۲ برابر سود حاصل از معاملات خود را ، به عنوان جریمه پرداخت کند.

دومین بار، محل فعالیت شرکت به مدت ۳ ماه پلمپ خواهد شد.

سومین بار، محکومیت مدیران شرکت به ۳ تا ۶ ماه حبس را در پی دارد.

بهتر است بدانید در صورت سوال داشتن و یا هر گونه مشکل در دریافت شماره اقتصادی می توانید با موسسه ثبتی عصر جدید از طریق شبکه های اجتماعی ، تماس تلفنی و یا به صورت حضوری در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره مند شوید. همچنین برای اخذ کد اقتصادی می‌توانید با ارائه مدارک لازم کل فرایند اخذ کد را به موسسه ثبت عصرجدید بسپارید و در سریع ترین زمان ممکن این کد را دریافت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *