نحوه رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

نحوه رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

نحوه رتبه بندی شرکت های پیمانکاری-sabteasrejadid-09129586944


 

نحوه رتبه بندی شرکت های پیمانکاری یا گرید بهتر است کمی عمیق تر نگاه کنیم. وقتی از کلماتی مانند خوب ، عالی ، کاربردی و… استفاده می کنیم یا جایی می شنویم ، باید بدانیم این کلمات و عبارات یک واحد سنجش است.

یعنی خوب ، یک واحد سنجش در برابر واحد سنجش بد است. اما نکته اینجاست که این واحد سنجشی یک واحد کیفی است و نه کمی. به طور مثال ممکن است برای سنجش طعم یک غذا دو نفر را مامور انجام این کار کرده باشند.

در جواب سنجش و آزمایش طعم غذا اگر از واحد کیفی استفاده کنند کمی قضیه دارای ابهام می شود. ممکن است هر دو واژه خوب را به کار ببرند یا یکی از آن ناراضی باشد و کلمه بد را نثار طعم غذا کند. واحد های کیفی بیشتر بر اساس حس و احساسات می باشد و بیشتر یک عامل شخصی محسوب می شود.

اما یک حس شخصی نمی تواند تعمیم به کل جامعه داده شود. از طرفی یک فرد در جامعه بسته به نوع زندگی و کار و شخصیت خود مجبور است از امکانات و بسیاری موارد دیگر استفاده کند که اتفاقا دارای مشابه های بسیار است.

برای انتخاب بین آن ها باید یک معیار باشد. معیاری که نه از روی احساسات شخصی که بر اساس شاخص های مشخص و خاصی باشد که اتفاقا باید از اعداد استفاده شود. چرا که داشتن یک واحد کمی و معیار عددی می تواند تصمیم گیری را راحت تر و دقیق تر کند.

در ادامه بیشتر از واحد کمی خواهیم گفت و آن را در نحوه رتبه بندیخواهیم جست و بیشتر از این نحوه گرید و شاخص های آن حرف خواهیم زد.

طبق قوانین جدید سازمان برنامه و بودجه (سال 98) شرکت های پیمانکاری و مهندسین مشاور (عمرانی) که می خواهند گواهینامه صلاحیت پیمانکاری (رتبه و گرید)‌ اخذ کنند، الزاما باید کد کارگاهی و بیمه تامین اجتماعی دریافت کنند.

نحوه رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

واحد کمی و شاخص هایش

دربالا تفاوت بین کمی و کیفی را بیان کردیم و علت ارجحیت و استفاده از واحد کمی را بررسی کردیم.

اما آنچه که اینجا مهم است این است که برای داشتن واحد کمی و بیان آن چه شرایطی یا شاخص هایی لازم است. به طور مثال هر یک متر از صد سانتی متر ساخته می شوند. یعنی واحد کمی متر بر اساس شاخص سانتی متر گفته می شود.

حال به موضوع اصلی برگردیم. موقعی که به جامعه و خدمات و شرکت ها و… نگاه می کنیم کمی شاخص دادن و مشخص کردن شاخصه های خاص سخت تر از مشخص کردن شاخصه یک متر می باشد.

این کمیت های کمی باعث شده تا صاحبان آن خدمات و هرچیز دیگر ، سعی کنند عملکرد خود را در شاخص ها – که بر اساس آن کمیت کمی محاسبه می شود. بهبود ببخشند تا هم در رتبه بندی جایگاه بالاتری را بگیرند و هم از آن طریق مشتریان حوزه خود را به سوی خود جذب کنند و باعث ایجاد اطمینان در آن ها شوند.

از این رو به طور خلاصه مقدمه گفته شده را می توان در دو خط زیر جمع بندی کرد:

مردم برای انتخاب دقیق و خوب بین امکانات حاضر در جامعه به دنبال یک خط کشی هستند تا بتوانند با اطمینان خاطر سراغ انتخاب کنند و این خطکش معیار خاص خودش را دارد. حال در اینجا ما به دنبال این هستیم خطکش نحوه رتبه بندی شرکت های پیمانکاری را برای شما معرفی کنیم.

نحوه رتبه بندی شرکت های پیمانکاری ، توسط مرجعی قانونی

وقتی شما وارد یک مسابقه می شوید یک مرجع قانونی و معتبر که همه یا اکثریت آن را قبول دارند قوانین را وضع کرده اند و هر کسی که بتواند براساس آن قوانین توانایی خود را بهتر و بیشتر نشان دهد برنده است.

در رتبه یا گرید شرکت نیز همچنین مرجعی داریم. این مرجع قانونی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری می باشد. این معاونت برای ایجاد یک رقابت درست و قانونی تعاریف مختلف در این زمینه نحوه رتبه بندی شرکت های پیمانکاری را ارائه داده است که در آن ها شاخص های خود را بیان کرده است. مهمترین تعریفی که باید بدانیم این است که شرکت ها در دید کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • شرکت های مشاوره ای
  • شرکت های پیمانی

از آنجایی که شرکت های پیمانی بیشترین نمود را در جامعه دارند و مورد انتخاب بیشتر قرار می گیرند رتبه بندی دقیق تری دارند. نحوه رتبه بندی شرکت های پیمانکاری آن ها از پنج پایه (1 تا 5) تشکیل می شود که بهترین رتبه یک می باشد. اما برای شرکت های مشاوره ای تنها سه پایه رتبه بندی معرفی شده است. از این رو در این مقاله بیشتر بر روی شرکت های پیمانی تمرکز می کنیم.

نحوه رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

انواع شرکت های پیمانی

بر اساس اعلام معاونت برنامه ریزی و نظارت ریاست جمهوری یازده نوع شرکت پیمانی در ایران می توانند مجوز بگیرند و فعالیت داشته باشند. این 11 شرکت به قرار زیر می باشند:

  1. ساختمانی
  2. راه سازی
  3. معدن
  4. تاسیساتی
  5. کشاورزی
  6. صنعت آب
  7. نگهداری و مرمت آثار باستانی
  8. جست و جوهای زمینی
  9. ارتباطات
  10. نیرو
  11. نفت و گاز و متعلقات آن

این 11 نوع از شرکت های پیمانی مانند نامشان بیشتر در فعالیت های پیمانی و اجرایی فعالیت می کنند و مشغول به اجرا و ساخت و ساز می باشند. در واقع خود شرکت های پیمانی به عنوان پیمانکار هستند. اما شرکت های مشاوره ای به نوعی نقش واسط بین کارفرما و پیمانکار را برعهده دارند.

شاخص های در نحوه رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

شرکت های پیمانی که در بالا آن ها را معرفی کردیم بر اساس رتبه بندی خاص خودشان و هرکدام در حوزه خودشان به رقابت میپردازند. گرید در شرکت های پیمانی بر اساس شاخص های خاصی صورت میگیرد که دانستن آن و بهبود عملکرد در آن باعث پیشی گرفتن از رقبا می شود. این شاخص ها در سه بخش کلی زیر تقسیم می شوند:

  • امتیاز نیروی انسانی و استفاده از متخصصان
  • امتیاز پروژه ها انجام شده قبلی و میزان رضایت مشتریان
  • امتیاز گردش مالی و توان مالی و میزان بدهی و بستانکاری و…

میانگین این سه ویژگی برای شرکت های پیمانی باعث می شود شرکت از عدد 1 تا 5 ، یک رتبه را به خود اختصاص دهد و مشتریان با یک دید می توانند حدس بزنند به کدام شرکت اعتماد بیشتری داشته باشند.

البته علاوه بر موارد بالا یک سری شرایط عمومی برای گرفتن رتبه بندی  نیز وجود دارد که از جمله آن می توان به ثبت شرکت در سازمان ثبت شرکت اشاره کرد. این گرچه جزو شرایط عمومی محسوب می شود اما قدمی بسیار مهم است که باید هر شرکتی آن را بگذراند تا تازه بتواند وارد عرصه گرید شود.

البته شرایط دیگری مانند عدم سوء پیشینه حرفه ای و این نکته که هیچ یک از مدیران شرکت نباید کارمند دولت باشد از سایر شرایط عمومی برای داشتن نحوه رتبه بندی شرکت های پیمانکاری می باشد.

تمامی این خدمات از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور انجام میگیرد.

ضرورت داشتن رتبه بندی یا گرید شرکت

نحوه رتبه بندی شرکت های پیمانکاری یا گرید شرکت  امروزه یک ضرورت محسوب می شود به نوعی که حتی اگر شرکتی نخواهد در این رتبه بندی شرکت کند تقریبا ادامه فعالیت برای آن غیر ممکن می باشد. از جمله این ضرورت می توان به موارد زیر اشاره کرد.

یکی از شرایط شرکت در مناقصات دولتی داشتن این رتبه شرکت است.

هیچ سازمان دولتی اجازه عقد قرارداد با شرکت هایی که فاقد گرید هستند را ندارند.

همین دو مورد می تواند میزان ضرورت داشتن رتبه بندی برای ادامه فعالیت شرکت را نشان دهد.

[vc_column][us_btn label=”راهنمایی کامل جهت ثبت شرکت در 3 روز” link=”url:https%3A%2F%2Fsabteasrejadid.com%2F%25d8%25ab%25d8%25a8%25d8%25aa-%25d8%25b4%25d8%25b1%25da%25a9%25d8%25aa%2F|title:%D8%AB%D8%A8%D8%AA%20%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA” width_type=”1″ icon=”fas|hand-point-left” iconpos=”right” css=”%7B%22default%22%3A%7B%22color%22%3A%22_header_middle_text%22%2C%22font-weight%22%3A%22900%22%2C%22font-size%22%3A%2225px%22%2C%22line-height%22%3A%2235px%22%2C%22background-color%22%3A%22_content_secondary%22%2C%22min-width%22%3A%22300px%22%2C%22min-height%22%3A%2250px%22%2C%22border-style%22%3A%22dashed%22%2C%22border-radius%22%3A%2215px%22%2C%22border-color%22%3A%22_header_middle_bg%22%2C%22box-shadow-color%22%3A%22_content_primary%22%7D%7D”][vc_column_text]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *